مایکروسافت با Recall آینده کامپیوترهای شخصی را رقم می‌زند


مایکروسافت در رویداد بیلد ۲۰۲۴ ابزار جدیدی به‌نام Recall را برای ویندوز ۱۱ معرفی کرد که تمام کارهایی را که در کامپیوتر خود انجام می‌دهید، به‌خاطر می‌سپارد و امکان جستجو و بازیابی آن‌ها را به شما می‌دهد.

دامنه‌ی قابلیت‌های Recall بسیار گسترده است؛ از ثبت و یادآوری کارهایی که در برنامه‌های مختلف انجام می‌دهید گرفته تا مکالماتی که در تماس‌های تصویری و جلسات آنلاین صورت می‌گیرد و تمام وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید کرده‌اید.

درواقع، تمام کارهایی که در کامپیوتر انجام می‌دهید، روی تایم‌لاینی به نمایش درمی‌آید و می‌توانید در بین آن‌ها جستجو کنید. همچنین می‌توانید به‌لطف قابلیت Live Caption که مکالمات را رونویسی و حتی ترجمه می‌کند، در بین جلسات آنلاین و ویدیوهای ذخیره‌شده در پی‌سی جستجو کنید.

برای مثال، اگر لباس آبی را در پینترست جستجو کرده باشید و بعد از چند روز بخواهید دوباره به نتایج جستجویتان سر بزنید، کافی است به تایم‌لاین Recall بگویید «لباس آبی» تا تمام جستجوهای مرتبط اخیر شما را نمایش دهد. ریکال همچنین می‌تواند تنها با فرامین صوتی به‌سرعت بین ایمیل‌ها، اسناد، چت‌ها یا حتی اسلایدهای پاورپوینت جستجو کند.

اگر احساس می‌کنید چنین قابلیتی برایتان آشنا است، تنها نیستید؛ مایکروسافت پیش‌تر در ویندوز ۱۰ ابزاری به‌نام TimeLine را با قابلیتی مشابه اما عملکردی محدودتر، عرضه اما بعد در سال ۲۰۲۱ متوقف کرد. برنامه‌ی مشابهی نیز به‌نام Rewind برای مک‌های مجهز به تراشه سری M دردسترس است که مانند Recall، تمام کارهایی را که انجام می‌دهید، ثبت می‌کند، به تمام جلسات آنلاین شما گوش می‌دهد و برای یادآوری آن‌ها، چت‌باتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما Recall برخلاف اپلیکیشن مک، به‌صورت بومی در بستر ویندوز پیاده‌سازی شده است.

البته Recall فقط در «پی‌سی‌های کوپایلت پلاس» مجهز‌به تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت دردسترس خواهد بود، چراکه این ابزار به واحد پردازش عصبی قدرتمندی نیاز دارد که در تراشه‌های قدیمی‌تر موجود نیست.

مایکروسافت به کاربران اطمینان داده که تمام اطلاعات مورداستفاده‌ی Recall به‌صورت امن در خود دستگاه ذخیره می‌شود. کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند، اجرای این ابزار را متوقف کنند، محتوای ضبط‌شده را پاک کنند یا اجازه‌ی ردیابی برخی اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های خاص را به آن ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید