آمار فروش نفت ایران پنهان است / پکن بخشی از نفتی را که از ما خریداری کرده منتشر می کند


مجیدرضا حریری درباره آمار منتشر شده توسط اتاق بازرگانی تهران مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین به 11 میلیون دلار موارد زیر را بیان کرد:. آمار فروش نفت ایران عموما محرمانه است ، بنابراین هیچ آماری از فروش نفت ایران نداریم ، نه از منابع داخلی و نه از منابع خارجی. برخی گمانه زنی ها وجود دارد که هیچ کدام را نمی توان به طور کامل تأیید یا تکذیب کرد.

وی افزود: “آنچه در گزارش مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است بر اساس آمار گمرک چین است.” چین تنها کشوری است که رسما اعلام کرده است که تحریم های یک جانبه آمریکا را نمی پذیریم. به عنوان نشانه ای که این کشور این تحریم ها را نمی پذیرد ، در آماری که منتشر کرد ، بخشی از نفتی را که از ایران خریداری کرده است رسما توضیح می دهد. اما فروش ما در سراسر جهان قطعاً بالاتر از این ارقام است و قطعاً یکی از اهداف اصلی آنها می تواند چین باشد. ما راه هایی برای دور زدن تحریم ها داریم که خریداران برای پاکسازی آثار خرید نفت ایران به آن نیاز دارند.

حریری گفت: “شواهد نشان می دهد ما بیش از آنچه در مورد آن صحبت می کنیم نفت به جهان می فروشیم.” به عنوان مثال ، سال گذشته ما در مجموع 30 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و در عین حال 42 میلیارد دلار واردات را محقق کردیم. با فرض اینکه تمام پول حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگردد ، تفاوت 12 میلیارد دلاری که می توانیم وارد کنیم از کجا ناشی می شود در حالی که می دانیم این نیست؟ ما مطمئناً با فروش نفت به آن دست یافتیم. بنابراین ، مجموع درآمدهای ارزی کشور نشان می دهد که ایران نفت بیشتری از میزان اعلام شده به فروش رسانده است زیرا ما واردات بیشتری نسبت به درآمد ارزی اعلام شده داشتیم. طی سه سال گذشته روشهای کاملاً غیررسمی برای فروش نفت ابداع شده است.

ما به طور معمول شاهد کاهش آمار رسمی فروش نفت هستیم ، اما در حال حاضر آمار رسمی دقیق نیست زیرا فروش نفت ما از منابع غیر رسمی است. ” بیش از 10 میلیارد دلار در سال ، 4200 تومان برای واردات کالا در کشور اختصاص می یابد. صادرکننده غیرنفتی که ارز خود را 4200 تومان نمی فروشد. معلوم شد که این پول متعلق به بانک مرکزی بوده و از منابع ارزی حاصل از فروش نفت بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: “البته فروش نفت کشور در مقایسه با قبل از تحریم ها کاهش یافت ، اما مبلغ کمی که از سوی اتاق بازرگانی تهران اعلام شد قانع کننده نبود.” آگاهی همراه است و یا با شرارت همراه است.

آمار فروش نفت ایران پنهان است / پکن بخشی از نفتی را که از ما خریداری کرده منتشر می کند

تحریم ها علیه ما اعمال شد. ” افشای روابط تجاری ما با جهان بر اساس فرار از تحریم ها مانند افشای اسرار جنگ است. به عنوان یک قاعده ، افراد منطقی نباید این کار را انجام دهند ، این تحریم ها را تحریک می کند تا شکاف های موجود را برای دور زدن آنها کاهش دهد.

حریری همچنین درباره وضعیت تجارت بین ایران و چین گفت: در دهه 90 یا 91 واردات رسمی ما 63-64 میلیارد دلار ، صادرات ما 42 میلیارد دلار و 40-50 میلیارد دلار نفت فروختیم. وضعیت کنونی ما این است که کل صادرات غیرنفتی اعلام شده تقریباً 30 میلیارد دلار و واردات آن حدود 42 تا 43 میلیارد دلار است. بنابراین ، کل تجارت خارجی ما در این مدت کمتر از نصف کاهش یافت. بنابراین ، این قانون در مورد همه کشورها ، از جمله چین صدق می کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2014 ، ایران و چین با 51.8 میلیارد دلار بیشترین حجم تجارت را داشتند. در آن زمان ، چین اولین شریک تجاری ایران بود و حدود 20 درصد تجارت خارجی ما با چین بود. امروز ، دو کشور با کمتر از نیمی از کل تجارت خارجی ما در سال 2020 16 میلیارد دلار معامله شدند ، اما چین همچنان شریک تجاری شماره یک ما است و بیش از 25 درصد تجارت خارجی ما را تشکیل می دهد.

حریری گفت: به همین دلیل ، نقش ما در تجارت خارجی روز به روز کاهش می یابد و بر تجارت با همه کشورها از جمله چین تأثیر می گذارد. چرا که ما صادرات نفت و غیر نفتی کافی برای واردات نیازهای خود نداریم و بیشتر آن صرف نیازهای اساسی مانند غذا و دارو ، تجهیزات و ماشین آلات و تجهیزات پزشکی می شود. این امر بر واردات و تجارت با چین نیز تأثیر می گذارد. ما بیش از 6000 خط و تعرفه گمرکی داریم که عموما واردات آنها ممنوع است و همه اینها بر این روند تأثیر می گذارد.

223225

دیدگاهتان را بنویسید