اهمیت تعهد در رابطه؛ چطور متعهد بمانیم؟


برای بیشتر مردم گفتن «دوستت دارم» یا بوسه‌ای پرشور بسیار ساده‌تر از قدم‌گذاشتن در مسیر تعهد در رابطه است. برخی از افراد زمانی که مجردند مدام وسوسه می‌شوند که طعم وارد رابطه‌ شدن را بچشند، اما وقتی نوبت به تعهد در رابطه می‌رسد، به‌راحتی فراری می‌شوند. بسیاری از افراد هم پیش از برگزاری مراسم عروسی، با وجود عشق فراوانی که در دوران نامزدی داشته‌اند، دچار دلهره یا دلشوره می‌شوند. این اتفاق به این علت رخ می‌دهد که بیشتر مردم نمی‌دانند چطور باید متعهد بمانند. خوشبختانه با خواندن این مقاله رمز و راز تعهد در رابطه را یاد می‌گیرید.

منظور از تعهد در رابطه چیست؟

تعهد در رابطه و عشق چیزی جز اعتقاد افراد به ماندن در کنار یکدیگر نیست. رسیدن به این اعتقاد بخشی از رابطه است که اطمینان و امنیت می‌آورد و دو نفر می‌توانند افکار، احساسات و خواسته‌های خود را آشکارا بیان کنند.

وجود تعهد در هر نوع رابطه‌ای لازم است، اما روابط عاشقانه در مقایسه با دوستی ساده به تعهد بیشتری نیاز دارند. شاید از خود بپرسید که معنای تعهد در عشق چیست. تعهد قراردادی قانونی نیست، اما وقتی به خود برچسب زن و شوهر می‌زنید، نوعی درک متقابل و نانوشته میان شما شکل می‌گیرد. شاید بندهای دقیق این تفاهم‌نامه هرگز به‌صراحت بیان نشوند، اما به‌عنوان بخشی از یک رابطه متعهدانه انتظار می‌رود که هر دو طرف یکدیگر را دوست داشته باشند، به یکدیگر وفادار باشند و در مواقع سخت همدیگر را رها نکنند.

مزایای تعهد در رابطه

متعهد ماندن به یک رابطه مزایای متعددی دارد و به رشد، ثبات قدم و خوشبختی هر دو طرف کمک می‌کند. در مجموع تعهد در عشق و رابطه ۵ مزیت اصلی و مهم دارد که در ادامه بررسی‌شان کرده‌ایم.

۱. صمیمیت عاطفی

صمیمیت عاطفی زن و شوهر

تعهد در رابطه باعث ایجاد صمیمیت عاطفی میان دو طرف می‌شود. وقتی به یک نفر متعهد می‌مانید و در کنار او هستید، فضای امنی ایجاد می‌شود که در آن هر دو طرف می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند و عمیق‌ترین افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. این ارتباط عاطفی پیوند میان دو طرف را تقویت می‌کند و باعث احساس امنیت و تفاهم بیشتر می‌شود.

۲. رشد و حمایت متقابل

تعهد پایه محکمی برای رشد و حمایت متقابل می‌شود. وقتی هر دو طرف به رابطه متعهد هستند، فعالانه برای غلبه‌کردن بر چالش‌ها و رسیدن به اهداف شخصی و مشترک خود تلاش می‌کنند. این سیستم حمایتی به رشد فردی و مهم‌تر از آن رشد رابطه کمک می‌کند.

۳. اعتماد و امنیت

تعهد باعث ایجاد اعتماد و امنیت در رابطه می‌شود. وقتی هر دو طرف فداکاری و وفاداری خود را نشان می‌دهند، بدیهی است که اعتماد ایجاد می‌شود. این اعتماد مبنایی برای ارتباط صریح و روراست، انتقادپذیری و توانایی تکیه‌کردن به یکدیگر در مواقع دشوار است. احساس اطمینان و امنیت در رابطه باعث رشد شخصی و عاطفی دو طرف می‌شود.

۴. شکل‌گیری تجربیات و خاطرات مشترک

تعهد به رابطه باعث شکل‌گیری تجربیات و خاطرات مشترک می‌شود. با متعهدماندن به یک نفر، زمان و تلاش خود را صرف ساختن یک زندگی مشترک می‌کنید. این زندگی ممکن است شامل خلق آیین‌های تازه، کشف جاهای جدید یا دنبال‌کردن علایق مشترک باشد. این تجربیات مشترک پیوندی خاص میان دو طرف ایجاد می‌کنند و به خوشبختی و رضایت کلی آنها از رابطه کمک می‌کنند.

۵. احساس خوشبختی و رضایت همیشگی

وقتی هر دو طرف متعهدند، رابطه را در اولویت قرار می‌دهند و به‌جای اینکه در مقابل مشکلات به‌سادگی تسلیم شوند، برای حل آنها تلاش می‌کنند. این فداکاری و سرمایه‌گذاری در رابطه احتمال ایجاد یک شراکت پایدار و رضایت‌بخش در زندگی را افزایش می‌دهد و باعث شادی، خوشبختی و احساس رضایت از زندگی هر دو نفر می‌شود.

فراموش نکنید که تعهد در رابطه همیشه باید انتخابی باشد که با میل و رضایت متقابل هر دو طرف صورت گرفته است. باید با یکدیگر صریح و صادقانه صحبت کنید تا مطمئن شوید که هر دو نفر شما در خصوص تعهد در رابطه توافق دارید.

راه‌هایی برای متعهدماندن به رابطه

اگر از روابط باز نفرت دارید و به دنبال عشق واقعی و رابطه‌ای پایدار و همیشگی هستید، باید بدانید که چگونه در یک رابطه متعهدانه بمانید. میان تعهد کلامی صرف به کسی و تعهد واقعی در رابطه تفاوت فراوانی وجود دارد. روابط پویا هستند و تعهد واقعی تلاش بسیاری می‌طلبد. برای متعهدماندن به رابطه عاشقانه می‌توانید این ۱۳ راهکار را امتحان کنید.

۱. رابطه باید اولویت شما باشد

اولین گام برای متعهدماندن به رابطه در اولویت قراردادن آن است. شریک زندگی و رابطه شما باید اولویت زندگی شما باشد. حتی اگر سرتان شلوغ است، برای همدیگر وقت بگذارید. برای بهترشدن وضعیت رابطه خود قرار ملاقات شبانه، برنامه‌های آخر هفته یا حتی یک پیاده‌روی ساده ترتیب دهید. به یاد داشته باشید که رابطه شما برای شکوفاشدن به توجه و تلاش نیاز دارد.

۲. صریح و صادقانه صحبت کنید

ارتباط بخشی جدایی‌ناپذیر از هر رابطه است. شما باید درباره افکار، احساسات و نیازهایتان آشکارا با شریک زندگی خود صحبت کنید. به سخنان او هم گوش بدهید و سعی کنید نظرات او را درک کنید. از سرزنش‌کردن یا حمله‌کردن به یکدیگر هنگام اختلافات خودداری کنید و در عوض بر یافتن راه‌حل‌ها و مصالحه تمرکز کنید.

۳. مهارت گوش‌دادن فعال را تمرین کنید

گوش‌دادن فعال مهارتی ضروری در هر رابطه‌ای است. این مهارت شامل توجه کامل به همسرتان، درک پیام‌های او و پاسخ مناسب به آنها می‌شود. هنگام گفت‌وگو، از قطع‌کردن صحبت‌های او یا حالت تدافعی گرفتن خودداری کنید. در عوض از او سؤالاتی بپرسید تا کاملا متوجه منظور او شوید و نشان بدهید که به سخنان او کاملا گوش می‌دهید.

۴. به یکدیگر فضای کافی بدهید

برای پایدارماندن تعهد زناشویی وقت گذراندن با یکدیگر اهمیت دارد، اما باید به یکدیگر فضایی برای تنهاماندن هم بدهید. به مرزها و هویت مستقل یکدیگر احترام بگذارید. سرگرمی‌ها و علایق خود را دنبال کنید و شریک زندگی‌تان را هم به انجام این کار تشویق کنید. این‌طوری می‌توانید قدر ویژگی‌های منحصربه‌فرد یکدیگر را بدانید و رابطه را هیجان‌انگیز و پرشور نگه دارید.

۵. به‌قدر کافی با هم وقت‌ بگذرانید

اختصاص‌دادن زمان کافی به یکدیگر در رابطه ضروری است. سعی کنید زمانی را با هم صرف انجام فعالیت‌هایی کنید که هر دو از آنها لذت می‌برید. این فعالیت‌ها ممکن است تماشای یک فیلم، پختن غذایی خوشمزه یا حتی سفر آخر هفته باشند. از این زمان برای ایجاد پیوند و تقویت ارتباط خود بهره ببرید.

۶. او را غافل‌گیر کنید

مردی که همسرش را غافلگیر کرده است

غافل‌گیرکردن راهی عالی برای زنده نگه‌داشتن جرقه‌ اولیه رابطه است. با حرکتی متفکرانه مانند ملاقاتی سرزده یا هدیه‌ای کوچک شریک زندگی خود را غافل‌گیر کنید. لازم نیست برای این کار ول‌خرجی کنید، فقط باید این کار را از ته دل انجام دهید.

۷. احساس قدردانی و قدرشناسی خود را نشان دهید

از کنار شریک زندگی خود ساده نگذرید. به او نشان دهید که قدرشناس او هستید و قدر او را می‌دانید. احساس قدردانی خود را با کلمات، کارها یا حرکات ساده و کوچک ابراز کنید. این‌طوری او احساس ارزشمندی و دوست داشته شدن خواهد کرد.

۸. تعارضات را با احترام حل کنید

بروز تعارض در هر رابطه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال حل تعارضات با احترام و درک متقابل اهمیت دارد. از سرزنش‌کردن یکدیگر یا حمله‌کردن به یکدیگر بپرهیزید. در عوض به یافتن راه‌حلی فکر کنید که برای هر دوی شما مفید باشد.

۹. حامی یکدیگر باشید

در خوشی و ناخوشی از یکدیگر حمایت کنید. زمانی که شریک زندگی‌تان به شما نیاز دارد، کنارش باشید. موفقیت‌های او را جشن بگیرید و هنگام شکست‌ها، او را آرام کنید. این‌گونه پیوند میان شما تقویت می‌شود و اعتماد شکل می‌گیرد.

۱۰. عاشقانه‌ها را زنده نگه‌ دارید

اجازه ندهید که احساسات عاشقانه در رابطه شما کم‌رنگ یا محو شوند. با انجام‌دادن کارهایی که به شریک زندگی‌تان احساس خاص‌بودن می‌دهند، عشق و اشتیاق را زنده نگه دارید. برای این کار می‌توانید از روش‌هایی ساده مانند نوشتن نامه‌ای عاشقانه یا برنامه‌ریزی برای یک برنامه غافل‌گیرکننده در آخر هفته کمک بگیرید. با این کار شعله عشق میان شما روشن می‌ماند و رابطه شما به شکوفایی خود ادامه خواهد داد.

۱۱. سعی نکنید او را تغییر بدهید

یکی از توصیه‌های مهم کارشناسان برای باقی‌ماندن تعهد در رابطه همین است. با گذشت زمان شاید از کنار شریک زندگی‌تان و نیازها و خواسته‌های او به‌سادگی عبور کنید و بخواهید او را مطابق میل خود تغییر دهید. گاهی اوقات این اتفاق ناخواسته رخ می‌دهد، اما ممکن است پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد. هیچ کسی دوست ندارد تغییر کند، بنابراین شریک زندگی خود را همان‌طور که هست بپذیرید.

اگر احساس می‌کنید که برخی از عادات او بدند و شما را آزار می‌دهند، با همدلی درباره آنها صحبت کنید. برای ترک عادات نادرست او صبور باشید و تنها برای اینکه با سلیقه یا هوس زودگذر شما هماهنگ شود، بر نظر خود برای تغییر او پافشاری نکنید.

۱۲. بهترین دوست او باشید

اگر نمی‌دانید چگونه متعهد بمانید، بهترین دوست او شدن را امتحان کنید. طبق تحقیقات، افرادی که با شریک زندگی خود دوستی صمیمانه‌ای دارند، در مقایسه با کسانی که چنین پیوندی با هم ندارند، بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند. بنابراین سعی کنید به بهترین دوست شریک زندگی خود تبدیل شوید.

دوست صمیمی او بودن نه‌تنها تعهد در رابطه را تقویت می‌کند، بلکه به زنده نگه‌داشتن جرقه‌ای که رابطه را برای اولین بار شکل داده هم کمک می‌کند.

۱۳. در برنامه‌ریزی برای آینده نظر او را هم در نظر بگیرید

هنگام برنامه‌ریزی شغلی یا فکرکردن به سرمایه‌گذاری، پس‌انداز برای بازنشستگی و خریدهای بزرگ با شریک زندگی‌تان مشورت کنید. به نظرات او واقعا گوش بدهید و پیش از تصمیم‌گیری، به دیدگاه‌ها یا توصیه‌های او توجه کنید.

شریک زندگی خود را تشویق کنید تا او هم اهداف خود در زندگی را با شما در میان بگذارد. درباره کاری که دوست دارد در آینده انجام بدهد، سؤال کنید و هنگام برنامه‌ریزی برای آینده آن را در نظر بگیرید. مثلا از او بپرسید که برای بازنشستگی چه برنامه‌ای دارد. ممکن است بخواهد در کشوری دیگر بازنشسته شود یا بعد از بازنشستگی به دور دنیا سفر کند.

شما بگویید

نداشتن تعهد در رابطه یکی از مشکلات اصلی در روابط عاشقانه و زناشویی است. برای اینکه به شریک زندگی خود متعهد بمانید یا میزان تعهد خود را به او نشان دهید، می‌توانید از ۱۳ روشی که توضیح دادیم کمک بگیرید. به‌نظر شما معنای تعهد در رابطه چیست؟ چه راه‌های دیگری برای نشان‌دادن این تعهد سراغ دارید؟


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید