اولین آزمایش زیردریایی بدون خدمه Manta Ray دارپا


دارپا (DARPA) یا همان سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا، ماه گذشته از زیردریایی بدون خدمه خود با نام Manta Ray Uncrewed Underwater Vehicle (UUV) رونمایی کرد و حالا تصاویر جدید و قابل‌توجهی از نمونه اولیه آن منتشرشده که انجام اولین آزمایش‌های دریایی این UUV در سواحل کالیفرنیای جنوبی را نشان می‌دهد.

زیردریایی Manta Ray که شبیه به یک بمب افکن B-21 Raider با الهام از برنامه‌های علمی‌تخیلی دهه 60 است، ماهیتی مرموزانه دارد و دارپا در ابتدا، اطلاعات جزئی درباره آن ارائه کرده بود. مانتا ری قرار است در زمینه زیردریایی‌های بدون خدمه نقشی اساسی داشته باشد و برای انجام مأموریت‌های با برد بالا بدون نیاز به کمک انسان طراحی شده است. همچنین می‌توان آن را توسط کانتینرهای استاندارد حمل کرد و در صورت نیاز، در اسکله‌ها یا تأسیسات دریایی قابل‌مونتاژ است.

با توجه به تصاویر منتشرشده توسط دارپا، می‌توان گفت که مانتا ری به‌هیچ عنوان یک زیردریایی کوچک نیست. همچنین روی آن برآمدگی‌هایی وجود دارد که احتمالاً نوعی آنتن و ورودی آب آن را شامل می‌شود و شکل کلی زیردریایی نیز نشان می‌دهد که به بهینه‌ترین روش ممکن برای حرکت در آب طراحی شده است.

طبق توضیحات Northrop Grumman، پیمانکار اصلی این زیردریایی، Manta Ray دارای ساختار مدولار و سیستم‌های صرفه‌جویی در انرژی است که شامل توانایی لنگر انداختن در کف دریا و حالت خواب زمستانی می‌شود. سیستم‌های پیش‌رانه کم‌مصرف، سنسورهای جدید برای تشخیص تهدیدات و خطرات زیر آب، سیستم‌های ناوبری پیشرفته و رویکردهای ضد رسوب و تخریب مواد نیز از جمله دیگر ویژگی‌های مانتا ری هستند.

اولین دوره آزمایشی آن روی عملکرد هیدرودینامیکی Manta Ray در هنگام غوطه‌وری و همچنین عملکرد سیستم‌های پیشرانه، فرمان، شناور و پروانه‌های آن تمرکز داشته‌اند. دکتر «کایل وورنر»، مدیر برنامه دارپا برای Manta Ray می‌گوید:

«آزمایش موفق و کامل Manta Ray ما، آمادگی آن برای پیشروی به سمت عملیات‌های واقعی پس از مونتاژ سریع را تایید می‌کند.»

او در ادامه می‌گوید:

«پس از استقرار، این وسیله نقلیه از حرکت کارآمد و شناور در آب بهره می‌برد. این شناور با چندین جایگاه بار در اندازه‌ها و انواع مختلف طراحی شده است تا بتواند طیف گسترده‌ای از ماموریت‌های دریایی را انجام دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید