نحوه استقرار تلسکوپ جیمز وب با استفاده از لگو را توضیح دهید.



شرکت لگو لوگوی تلسکوپ فضایی جیمز وب را ساخت و نحوه نصب این تلسکوپ را با استفاده از لگو توضیح داد.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگترین تلسکوپ ساخته شده تاکنون، در 25 دسامبر به فضا پرتاب شد.

ایده این لوگو توسط کاربری به نام «tonysmyuncle» در وب سایت Lego Ideas قرار گرفت و 10000 حامی نیاز داشتند تا نظر کارشناسی را دریافت کنند. تعداد هواداران او از 10000 نفر فراتر رفته است.

حال در ویدیوی زیر مراحل باز شدن تلسکوپ فضایی تار عنکبوت را مشاهده می کنید.

در این فیلم ابتدا آرایه خورشیدی باز می شود و سپس مجمع آنتن گیمبالد مستقر شده و آماده حرکت است. از این آنتن دو بار در روز برای ارسال حداقل 28.6 گیگابایت اطلاعات علمی به زمین استفاده می شود.

سپس شاهد انتشار صفحه های خورشیدی و سپس «آنتن جارو» این تلسکوپ بزرگ هستیم. مرحله بعدی انتشار ضد آفتاب و تجهیزاتی به نام دمپر ضربه خلفی است. از این تجهیزات برای خنثی کردن مقداری از فشار خورشیدی وارد شده به ضد آفتاب بزرگ استفاده می شود و پس از آن ضد آفتاب کاملاً در فیلم جاسازی می شود. در یک تلسکوپ واقعی، این صفحات پلی آمید Capton مانند یک چتر نجات باز و منبسط می شوند.

این سپر 20 متر طول و هفت متر عرض دارد و از پنج لایه بسیار نازک “فیلم پلی آمید کاپتون” تشکیل شده است که از آینه ها و تجهیزات تلسکوپ در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند و تجهیزات فوق حساس آن می تواند در برابر دمای انجماد مقاومت کند. 220 درجه سانتیگراد خنک است. در غیر این صورت، مشاهدات جیمز وب ممکن است مختل شود، زیرا تابش مادون قرمز به خودی خود داغ است و در صورت داغ بودن تلسکوپ قابل تشخیص نیست. کپتون از چهار عنصر کربن، نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است، اما عنصر اصلی آن کربن است.

هر لایه از این ضد آفتاب تنها یک هزارم اینچ ضخامت دارد که تقریباً یک چهارم از بهترین موهای موجود است. این صفحه نمایش خورشیدی از تلسکوپ جیمز وب در برابر نور خورشید، زمین و ماه محافظت می کند. هر لایه به اندازه یک زمین تنیس است و این سازه یکی از سخت ترین قسمت های یک تلسکوپ است. چتر مانند چتر نجات تا شده و در داخل یک موشک تلسکوپ قرار داده شد که اکنون کاملاً به فضا باز شده است.

سپس آینه مشبک دوم باز می شود و قسمت های جانبی آینه اصلی از دو طرف باز می شود.

نام دومین آینه شبکه به این دلیل انتخاب شد که این آینه بعد از آینه اصلی دومین سطح است که نور در مسیر چهار جزء علمی «شبکه» وارد آن می شود. عرض این آینه 0.74 متر است. آینه دوم جلوی آینه اصلی باز می شود.

آینه 6.5 متری اصلی عنکبوتی از 18 بخش شش ضلعی تشکیل شده است که از یک بخش مرکزی و دو بخش جانبی کوچکتر تشکیل شده است. دو طرف قبل از پرتاب پشت آینه جمع می شوند تا آینه را بتوان در داخل سپر موشکی آرین 5 قرار داد.تنظیم آینه اولیه شامل باز کردن دو پانل جانبی و قفل کردن آنها در جای خود است. گام نهایی در راه اندازی جیمز وب، تراز کردن 18 آینه کوچک جیمز وب و آماده سازی آنها برای اولین تصاویر است.

در یک مدل واقعی، تمام این مراحل در 14 روز انجام می شود و اکنون تمام پارتیشن های “شبکه” با موفقیت پیکربندی شده اند و مرحله بعدی تراز کردن آینه های “شبکه” است. این تلسکوپ فضایی بزرگ 29 روز پس از پرتاب لاگرانژ 2 در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت. جیمز وب تاکنون بیش از 70 درصد مسیر را طی کرده و بیش از 15 روز را در فضا سپری کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید