۳۰ پیشنهاد انگیزشی برای موفقیت + ۱۵ دلیل از دست دادن انگیزه


انگیزه همان چیزی است که ما را به انجام کارها و رفتارهای مختلف تشیوق می‌کند. اما چطور می‌شود در پستی و بلندی‌ها زندگی انگیزه را حفظ کرد؟ اول باید دید انگیزه چیست؟ بعد به شما ۳۰ پیشنهاد انگیزشی برای رسیدن به موفقیت می‌دهیم و در نهایت به شما می‌گوییم چرا ممکن است انگیزه نداشته باشید.

اگر انگیزه چند ماه پیش برای ادامه ورزش و کاهش وزن را ندارید، اگر از یافتن شغل بهتر ناامیده شده‌اید و اگر فکر می‌کنید موفقیت در کنکور نشدنی است، با چطور همراه شوید.

انگیزه چیست؟

ابتدا به این سوال جواب درست و شفافی بدهیم: انگیزه چیست؟ انگیزه همان انرژی‌ای است که ما را به انجام یک کار یا رفتار خاص سوق می‌دهد. انگیزه بنزینِ موتور روح ما است.

دو نوع انگیزه اصلی وجود دارد:

  • انگیزه بیرونی: به عوامل خارجی اشاره دارد که باعث برانگیختن ما می‌شوند. به عنوان مثال، دریافت حقوق در ازای کاری که انجام می‌دهیم یا ترس از اخراج شدن به خاطر غیبت از محل کار انگیزه‌های بیرونی برای کار کردن هستند.
  • انگیزه درونی: به عواملل داخلی اشاره دارد که الهام‌بخش کنش‌های ما هستند. این انگیزه‌ها ما را به سوی شرکت در کارهایی هُل می‌دهد که با ارزش‌‌های ما همسو و برای ما رضایت بخش است. فعالیت در خیریه یا فعالیت در انتخابات‌های مختلف چنین انگیزه‌ای دارد.

انگیزه درونی نوع پایدارتری از انگیزه است چرا که با علاقه، ارزش و میل انسان همسو است. آدم‌هایی که «رسالت خود در زندگی» را کشف کرده‌اند انگیزه درونی پایداری‌تری دارند. این آدم‌ها در برابر سختی‌های زندگی صبورترند و امید بیشتری دارند.

با اینکه انگیزه درونی بسیار مهم است، اما انگیزه بیرونی هم جایگاه خود را دارد. انگیزه بیرونی زندگی ما را ساده می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که حذف مشوق‌های مالی، باعث کاهش انگیزه می‌شود. مغز ما به گونه‌ای ساخته شده که به این انگیزه و ترشح هورمون دوپامین آن نیاز دارد.

چگونه انگیزه خود را حفظ کنیم؟

اگر بی‌انگیزه هستید، احتمالاً احساس سستی و کسلی می‌کنید. در این حالت، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید، انجام یک کار یا انجام وظایف عقب‌مانده‌تان است. این کاملاً طبیعی است. حتی باانگیزه‌ترین افراد هم روزهای بی‌حوصلگی دارند.

اگر روزهای بی‌حوصلگی شما بیشتر از حد معمول است، به پیشنهاد انگیزشی برای حفظ روحیه و انگیزه خود نیاز دارید. با کمک گرفتن از ابزارهای مناسب، می‌توانید به اوج انگیزه برگردید.

اوج انگیزه (peak motivation) چیست؟

اوج انگیزه (peak motivation) زمانی است که شما غرق کاری شوید. در چنین وضعیتی شما چنان از کار خود لذت می‌برید که دنیای اطرافتان را نادیده می‌کنید. این وضعیت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که روی چالشی معقول کار می‌کنید. چالش معقول نه آنقدر آسان است که خسته‌کننده باشد و نه آنقدر سخت است که شما را استرس نابود کند.

۳۰ پیشنهاد انگیزشی برای عبور از مشکلات و رسیدن به موفقیت

مسیر زندگی پر از پستی و بلندی است. شما هر هدفی را که انتخاب کنید با چالش‌های متفاوتی رو به رو می‌شوید.

ما ۳۰ پیشنهاد انگیزشی برای شما برای حفظ و افزایش انگیزه در شرایط سخت داریم. انگیزه بالا و پایین می‌شود، بنابراین امتحان کردن چند مورد از این پیشنهادها می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد.

  1. هدف‌ اصلی را پیدا کنید: دلایل عمیق‌تر پشت اهداف و آرزوهایتان را درک و پیدا کنید. سعی کنید برای هدف‌های مهم خود انگیزه‌ای درونی ایجاد کنید.
  2. محیطی مثبت ایجاد کنید: عکس، موسیقی، فیلم و هر محتوای انگیزشی دیگری می‌تواند حال شما را عوض کند. خود را با موسیقی نشاط‌آور یا دوستان دلگرم‌کننده احاطه کنید.
  3. شکرگزاری را تمرین کنید: هر روز روی چیزهایی که برایشان سپاسگزار هستید، تأمل کنید. مهم نیست به چه باور دارید، بابت دستاوردهایی که دارید شکرگزار باشید.
  4. ضرب‌الاجل تعیین کنید: برای ایجاد حس فوریت، برای اهداف و کارهایتان ضرب‌الاجل‌های مشخص تعیین کنید. ضرب‌الاجل به شما انگیزه پیش رفتن می‌دهد.
  5. چالش‌ها را بپذیرید: از چالش فرار نکنید و آن را به عنوان فرصت‌هایی برای رشد در نظر بگیرید.
  6. به خودتان جایزه دهید: با تکمیل کارها و رسیدن به اهداف کوچک به خودتان جایزه دهید. یا رسیدن به نقاط عطف، به خودتان پاداش‌های کوچکی بدهید.
  7. انعطاف‌پذیر را فراموش نکنید: گاهی به جای تغییر وضعیت موجود باید منعطف باشید تا بتوانید گامی به جلو بردارید.
  8. مسیر پیشرفت خود را مرور کنید: کارهایی که می‌کنید را ثبت و مسیر پیشرفت شخصی خود را چک کنید.
  9. الگوهای الهام بخش را فراموش نکنید: زندگی و مسیر افراد موفق و الهام بخش می‌تواند در مقابله با چالش‌ها موثر باشد.
  10. تصویر سازی کنید: خودتان را با جزئیات کامل در اوج موفقیت تصور و تجسم کنید تا از تصویر آینده انگیزه بگیرید.
  11. آدم‌های منفی را حذف کنید: با افرادی که انرژی و اشتیاق شما را پس می‌زنند کم‌تر معاشرت کنید.
  12. یاد بگیرید و رشد کنید: خودتان را با یادگیری مهارت‌های جدید سرزنده و شاداب حفظ کنید.
  13. یک دوست، مشوق و مشاور داشته باشید: اهداف خود را با کسی در میان بگذارید که بتواند ضمن حمایت، به شما مشاوره بدهد.
  14. کنجکاو بمانید: مثل کودکان نسبت به دنیا کنجکاو و شگفت‌زده باقی بمانید.
  15. فهرستی از کارهای انجام‌شده تهیه کنید: به جای فهرست کارهای انجام‌نشده، لیستی از کارهای انجام‌شده خود داشته باشید تا احساس آرامش کنید.
  16. اهداف مشخص تعیین کنید: اهدافی روشن، مشخص و قابل دستیابی تعیین کنید. شعار ندهید، هدف تعیین کنید.
  17. ویژه برد بسازید: با تصاویر و نقل قول‌ها الهام‌بخش، اهداف خود را روی یک ویژن بُرد یا تابلوی آروها تصویر کنید.
  18. کارها را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کنید: کارهای بزرگ را به پله‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. با بالا رفتن از پله به خود جایزه بدهید.
  19. کارها را اولویت‌بندی کنید: برای فرار از زیر بار کارها اولویت آن‌ها را مشخص و به ترتیب به آن‌ها رسیدگی کنید.
  20. برنامه مشخصی داشته باشید: برای ایجاد ثبات و نظم، یک برنامه روزانه یا هفتگی داشته باشید. این کار شما را به نظم عادت می‌دهد.
  21. منظم باشید: از تقویم، لیست کارها یا برنامه‌های مدیریت پروژه برای برنامه‌ریزی استفاده کنید.
  22. عوامل انحرافی را حذف کنید: عواملی که باعث انحراف توجه شما می‌شوند را شناسایی و بعد حذف کنید.
  23. جشن بگیرید: موفقیت‌هایتان را به رسمیت بشناسید و با دوستان خود جشن بگیرید.
  24. الهام بخش بمانید: خودتان را با نقل قول‌ها، کتاب‌ها یا پادکست‌های انگیزشی احاطه کنید. مسیر سخت به مشوق‌های این چنینی نیاز دارد.
  25. از حمایت‌ها استقبال کنید: اهداف خود را با دوستان یا اعضای خانواده در میان بگذارید تا شما را حمایت و تشویق کنند.
  26. با خودتان مهربان باشید: وقتی با موانع یا مشکلات روبرو می‌شوید، با خودتان مهربان باشید. مقصر تمام مشکلات شما نیستید.
  27. سلامتی را فراموش نکنید: غرق کار نشوید. با ورزش، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی، به سلامت جسمی و روحی خود برسید. خود مراقبتی را فراموش نکنید.
  28. موفقیت را تصور کنید: خودتان را در حال رسیدن به اهدافتان تجسم کنید. موفقیت را تصور کنید.
  29. به طور مداوم یاد بگیرید: به دنبال کسب دانش و مهارت‌های جدید مرتبط با اهداف خود باشید.
  30. عادت‌های خود را تغییر دهید: گاهی اوقات محیط کار یا بعضی عادت‌های خود را تغییر دهید تا اسیر تکرار و ملال نشوید.

چرا گاهی انگیزه خود را از دست می‌دهیم؟

پیشنهاد انگیزشی

با پیشنهاد انگیزشی که با هم مرور کردیم باز هم انسان گاهی انگیزه خود را از دست می‌دهد، اما چرا؟ چرا گاهی هر انگیزه‌ای را از دست می‌دهیم؟

۱. فقدان اهداف مشخص

بدون هدف روشن و مشخص، انگیزه داشتن دشوار است. تعیین اهداف قابل دسترس و هماهنگ با ارزش‌ها و علایق کمکی برای خروج از چنین بن‌بستی است. بدون هدف هیچ پیشنهاد انگیزشی کار نخواهد کرد!

۲. غرق شدن در حجم کار

مواجهه با حجم زیاد کارها و احساس سنگینی وظایف می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و به مرور انگیزه را نابود کند. برای غلبه بر این مشکل، کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. در کنار این برنامه ریزی و رسیدن به سلامت جسم و روح خود را فراموش نکنید.

۳. ترس از شکست

ترس از شکست می‌تواند افراد را از تلاش و امتحان کردن ایده‌های جدید بازدارد. برای غلبه بر این ترس، نگرش خود را نسبت به شکست تغییر دهید. شکست فاجعه نیست، بلکه فرصتی تجربه‌های جدید است.

۴. عدم علاقه

اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه ندارید حفظ انگیزه در طولانی مدت سخت است. حتی در کسب درآمد به علایق و ارزش‌های خود توجه کنید و در صورت عدم تناسب، مسیر خود را تغییر دهید. به دنبال فعالیت‌هایی باشید که برایتان جذاب و روحیه‌بخش است.

۵. فرسودگی شغلی

کار زیاد، استرس و فشارهای شغلی می‌توانند شما را فرسوده و بی‌انگیزه کند. در این شرایط به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید. تعادل بین کار و زندگی و وقت گذاشتن برای خودتان را فراموش نکنید.

۶. خودانتقادی و منفی‌نگری

سرزنش کردن مدام خود هیچ سودی جز از بین رفتن انگیزه ندارد. با خودتان مهربان باشید، از جمله‌های مثبت استفاده کنید و به جای تمرکز بر اشتباهات، بر پیشرفت‌ها و دستاوردهای خود تمرکز کنید.

۸. عدم وجود یک همراه

داشتن کسی که به شما را تشویق کند ضروری است. این دوست یا عضو خانواده می‌تواند کارهای شما را مرور کند و به نوعی باعث انگیزه شما شود.

۹. مشکلات جسمی و روحی

مشکلات جسمی و روحی مانند افسردگی، اضطراب یا خستگی مزمن می‌توانند به انگیزه هر کسی را بکشد. در این موارد، به دنبال کمک حرفه‌ای از یک متخصص مانند روانشناس یا مشاور باشید.

۱۰. یکنواختی و روزمرگی

انجام مداوم کارهای تکراری بدون هیچ تغییری می‌تواند منجر به خستگی و کاهش انگیزه شود. این مورد در مشاغل اداری بسیار رخ می‌دهد. یادگرفتن مهارت جدید، تغییر جایگاه سازمانی یا حتی تغییر شغل را جدی بگیرید.

۱۲. عوامل بیرونی

استرس‌هایی مانند مشکلات مالی، مسائل عاطفی یا مشکلات کاری می‌توانند روی سطح انگیزه تأثیر بگذارند. برای افزایش انگیزه راه حلی برای این مشکل‌ها پیدا کنید.

۱۲. کمبود ایده و انرژی

دور بودن از ایده‌ها یا افراد الهام‌بخش می‌تواند باعث کاهش انگیزه شود. به دنبال منابع الهام‌بخش و ایده‌ساز باشید، اگر کسی کنار شما نبود کتاب و فیلم‌های الهام بخش را فراموش نکنید.

۱۳. انتظارات غیرواقعی

تعیین اهداف بلندپروازانه و دور از دسترس جذاب است. با این همه این جذابیت کوتاه مدت است. اهداف غیرواقعی باعث سرخوردگی شما می‌شود، چون شما هرگز به آن‌ها نمی‌رسید.

۱۴. نداشتن برنامه

برنامه‌ریزی ضعیف می‌تواند باعث شود کارها طاقت‌فرسا و سخت شوند. با برنامه‌ریزی منظم از خستگی، فرسایش و شکست خود جلوگیری کنید.

۱۵. فراموش کردن خود

پاداش ندادن به خود برای رسیدن به پیروزی‌های کوچک یا نقاط عطف باعث می‌شود خود را فراموش کنید. موفقیت‌های خود را جشن بگیرید و برای رسیدن به هر نقطه عطفی خودتان را تشویق کنید.

آینده را تجسم کنید

یادتان باشد انگیزه نیروی محرک تمام رفتارهای انسانی است و درک آن می‌تواند:

  • به بهبود کارایی شما در رسیدن به اهداف کمک کند.
  • شما را به پیشروی ترغیب کند.
  • شما را به انجام رفتارهای متمرکز بر موفقیت و سلامتی تشویق کند.
  • به شما کمک کند تا از رفتارهای نامناسب و غیرمنطقی مانند قمار و ریسک بالا دوری کنید.
  • زندگی شما را شاد کند.
  • آینده شما را بسازد.

نخ تسبیح پیشنهاد انگیزشی که مرور کردیم یک چیز است: تجسم آینده کلید انگیزه است. وقتی تصور می‌کنید زندگی‌تان چگونه خواهد بود انگیزه می‌گیرید. تصویر آینده شما را برای مقابله با مشکل‌ها تشویق می‌کند.

اگر رئیس شما بهترین رئیس دنیا نیست، کار شما سخت و موانع بسیار است، آینده را به تجسم کنید. یادتان باشد که شما برای رسیدن به چه آینده‌ای تلاش می‌کنید.

منبع: BetterUp , verywellmind


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.




دیدگاهتان را بنویسید