بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از جنس فناورانه



مدیر برنامه ملی صنعتی‌سازی مسکن ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان گفت: شرکت‌های ایرانی خصوصا شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانایی همکاری در حوزه آبادی و آبادانی ایران را دارند که این باور باید در دوره‌های بعدی نمایشگاه‌ آبادیران و دولت‌های بعدی پر رنگ‌تر شود و این مسأله را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ فروغمند اعرابی خاطرنشان کرد: ستاد عمران و ساختمان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توجه به اهمیت اهداف نمایشگاه آبادیران که استفاده از نوآوری در مسیر آبادانی ایران است در قالب پاویونی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و تلاش دارد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مسکن و فناوری مسکن و به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه محرومیت زدایی را شناسایی کند.

وی اظهارکرد: امسال توانسته‌ایم چند شرکت‌های فناور این حوزه را در دومین نمایشگاه ملی آبادیران مستقر کنیم. فناوری‌های این شرکت‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که از نظر اقتصادی و فناوری، ارزش افزوده بسیاری برای محرومیت‌زدایی روستاها، بخش‌های محروم شهری و بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده شهری به دنبال دارند و می‌توانند مشکلات این حوزه‌ها را برطرف کنند. همچنین حضور کنسرسیوم‌های فناور و صنعتی‌ساز مسکن در این نمایشگاه نیز پر رنگ است و آن را راهکاری برای عملیاتی‌سازی و توسعه تجاری شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم بتوانیم هم در این غرفه برای شرکت‌ها فرصت‌سازی کنیم و هم اینکه در برنامه آبادیران و با همکاری نهادهای متولی در بحث محرومیت زدایی نقش‌آفرینی و همکاری داشته باشیم.

فروغمند تصریح کرد: در پاویون ستاد عمران و ساختمان، ۱۰ شرکت حضور دارند. هر کدام از این شرکت‌ها در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری‌های BIM(مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) که فناوری مدیریتی و نرم‌افزاری است، فعالیت دارند. همچنین شرکت‌هایی نیز که در ساخت بتن‌های سبک، سازه‌های سریع الحداث و سبک و فناوری‌های مشابه فعالیت دارند، در این پاویون حضور یافته‌اند.

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وی به چالش‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: چالش‌های فناوران این حوزه بیشتر از جنس اعتماد و باور است. چالش‌های اقتصادی نیز حتماً در این حوزه مطرح است اما همواره در سطوح مختلف مدیریتی باور داریم که شرکت‌های دانش بنیان و فناور و شرکت‌های ایرانی توانایی همکاری در حوزه آبادی و آبادانی ایران را دارند. این باور باید در نمایشگاه‌های بعدی و دولت‌های بعدی پر رنگ‌تر شود و این مسأله را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در نظر بگیرند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید