اپل چگونه می‌تواند با Apple Intelligence رقبای خود را شکست دهد؟


اپل در رویداد WWDC از هوش مصنوعی خودش با نام «Apple Intelligence» رونمایی کرد. هوش مصنوعی اپل در مقایسه با مدل‌های پرچمداری، مانند GPT-4o، چندان حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد؛ در واقع کوپرتینویی‌ها درعین اینکه دیرتر از رقبا پا به عرصه هوش مصنوعی گذاشتند، رویکرد محتاطانه‌تری نیز پیش گرفته‌اند. در این مطلب، نگاهی به هوش مصنوعی اپل می‌اندازیم که گرچه قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای ندارد، کاربردی است و می‌تواند در برخی جنبه‌ها از رقبا بهتر عمل کند.

هوش مصنوعی با تمام شگفتی‌هایی که در ماه‌های اخیر به ارمغان آورده، بین کاربران شهرت بدی پیدا کرده است. چت‌بات‌های هوش مصنوعی اغلب مستعد توهم هستند؛ نمی‌دانند چگونه به سؤالات پاسخ صحیح بدهند یا با اطمینان اطلاعات نادرست را به نحوی ارائه می‌دهند گویی واقعیتی حتمی است.

مدتی پیش جواب‌های عجیب‌وغریب هوش مصنوعی گوگل، مانند ریختن چسب روی پیتزا و پیشنهاد خوردن یک تکه سنگ در روز، خبرساز شد. همچنین محققان امنیتی دریافتند ویژگی مبتنی‌بر هوش مصنوعی مایکروسافت، Recall، نقص‌های خطرناکی دارد. البته پس‌ازآن مایکروسافت استفاده از این قابلیت را اختیاری کرد.

در چنین فضایی که هوش مصنوعی در موازات دستاوردهای حیرت‌آورش مدام اشتباه می‌کند، عرضه آیفون مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند اقدام پرخطری برای اپل باشد. شاید به‌ همین دلیل اپل با احتیاط بیشتری به‌سمت قابلیت‌های کاربردی در Apple Intelligence رفته است.

هوش مصنوعی اپل به‌عنوان یک دستیار کاربردی

اپل در Apple Intelligence تمرکز زیادی بر ادغام هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های روزمره کاربران کرده است. شما با این هوش مصنوعی می‌توانید متن‌هایتان را ویرایش کنید، فقط گزیده‌ای از مطلبی طولانی را بخوانید، نوتیفیکشن‌های مهم را با اولویت بالاتری دریافت کنید و در کنار این‌ها در مکالمات و چت‌ها نیز اموجی‌ها و تصاویر جدید بسازید و با دوستان خودتان به اشتراک بگذارید.

علاوه‌براین، اپل در Image Playground که اپ جدید و مستقل تولید تصویر هوش مصنوعی است به شما چند انتخاب محدود می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، نمی‌توانید با اپلیکیشن اپل دیپ‌فیک‌ بسازید. درکل می‌توان گفت برخی ویژگی‌های جدید Apple Intelligence حتی رنگ‌وبوی هوش مصنوعی مولد نیز ندارند، آن‌ها فقط ابزارهای هوشمندتری هستند.

هوش مصنوعی اپل شاید به اندازه چت‌باتی، مانند ChatGPT، نتواند به هر سؤال و درخواست شما پاسخ بدهد و چه‌بسا مثل آن هیجان‌انگیز نیز نباشد اما مطمئناً ابزارهای مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها در آیفون و دیگر دستگاه‌های اپل استفاده کنید.

سیری جدید مجهز به هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد محدودیت عملکردهای Apple Intelligence یک اقدام عمدی از سوی اپل است. این شرکت به‌جای پرداختن به قابلیت‌های چت‌بات‌های هوش مصنوعی که ممکن است اشتباه‌ کنند، روی مواردی دست گذاشته که در آن می‌توان تجربه کاربر را راحت‌تر کرد. همین رویه، در سیری جدید نیز اجرا شده است.

سیری در سال‌های اخیر به دستیار دیجیتال تقریباً بلااستفاده برای کاربران آیفون تبدیل شده بود اما در دگردیسی اخیر خود، دستیار دیجیتال طبیعی‌تر و کاربردی‌تری شده است. در رویداد رونمایی از سیری دیدیم که چگونه می‌توان در اپلیکیشن‌های مختلف از آن بهره برد.

همچنین اگر می‌خواهید سؤالی از سیری بپرسید که ممکن است پاسخی برای آن نداشته باشد، می‌توانید با حفظ حریم خصوصی به ChatGPT متصل شوید؛ به‌این‌ترتیب، حتی اگر ChatGPT پاسخ اشتباهی به شما بدهد، مقصر دیگر اپل نخواهد بود و OpenAI باید پاسخگو باشد.

در واقع بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی که اپل ارائه می‌دهد، قابلیت چت‌کردن با هوش مصنوعی نیست. درعوض، Apple Intelligence روشی برای استفاده از هوش مصنوعی در کاربردهای روزمره است. اینجاست که این سیستم موفق می‌شود در قالب دستیار هوش مصنوعی از دیگر رقبا عملکرد بهتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید